PricewaterhouseCoopers publicerade före sommaren en undersökning där de har kartlagt styrelsernas riskarbete i börsbolag. De skriver:
" Trots ökat fokus så saknar många bolag en tydlig struktur för arbetet med risker. Till exempel lyser ett riskregister med sin frånvaro i en klar majoritet av börsbolagen. Styrelserna prioriterar även risker ur ett allför snävt perspektiv där kund och leveranstörsrisker många gånger får stryka på foten"
"Styrelserna ägnar närmare en tredjedel av sin sin tid åt riskfrågor, men utan tydliga riktlinjer för vilka risker som skall bedömas"
"Endast 12% av styrelseledamöterna anser att risker bland kunder och leverantörer är mycket viktiga"
Reflektionen på undersökningen måste vara att riskfrågor till största delen drivs ur ett ekonomiskt perspektiv och med driv från ekonomiavdelningar och revisorer. I kölvattnet av de stora amerikanska uppblåsta bolagen som Enron med mera kom hela debatten att handla om riskfrågor ur ett bokföringsmässigt perspektiv, hela lagstiftningen omkring SabraneOxley (SOX) handlade om att säkerställa rutiner så att man visste att bokföringen var korrekt. Vi som jobbat i bolag som är noterade på amerikanska börsen vet att det var med risk om att lagföras i USA som vi på heder och samvete fick skriva på att varenda post i balansräkningen stämde. Allt detta gjorde att vi även fick i Sverige en debatt omkring hur bra kvaliteten i bokföringen var.
Riskfrågor handlar dock om så mycket mer. PWC har helt rätt att det säkert handlar allt för lite omkring kund- och leverantörsfrågor i styrelsearbetet. Oavsett hur korrekt bokföringen är så ger den varken mer eller mindre intäkter till bolaget. Det är därför viktigt för styrelsen att fundera över hur ser den långsiktiga möjligheten att fortsatt ha goda intäkter från befintliga kunder samt hur skapar man strategi för att erhålla nya kunder. Jag vet att för stora bolag är det svårt för styrelsen att fokusera på detaljer som enskilda kunder men majoriteten av bolag även på börsen är realtivt små och behöver därav få styrelsen engagagerad i denna form av riskfrågor.
De flesta företag har några stora kunder som svarar för majoriteten av intäkterna och det är här det är viktig för styrelsen att fundera över risken om någon kund helt plötsligt försvinner eller ännu allvarligare om kunden går i konkurs och man får en stor kundförlust. En förslut som kan äventyra hela företagets existens. Detta är en verklighet för många små- och medelstora företag.