I ett av de bolag där jag är medlem av styrelsen skall vi snart ha vårt sista möte före sommaren, och då skall vi enligt arbetsordningen bland annat gå igenom bolagets policydokument. Det är bra att ibland titta i arbetsordningen för att säkerställa att ingen fråga blir bortglömnd. Arbetsordningen fungerar då aktivt och blir som en checklista.
Trots detta upptäcker jag att vid genomgången av förslaget till dagordning inför nästa styrelsemöte att vi inte har aktivt jobbat med bolagets policydokument på ett tag. Det är så lätt att glömma frågor när man har mycket annat på agendan. Förra året så misslyckades vi att hantera dessa policydokument. Jag vet inte varför men kan bara konstatera att det inte blev gjort.
Vilka policydokument bör man då fundera över att bolaget minst skall ha?
Jag föreslår att som minimum ha följande dokument.
1.Medarbetarpolicy
2.Kvalitetspolicy
3.Miljöpolicy
4.Jämställdshetspolicy
5.Arbetsmiljöpolicy
De två senare dokumenten måste man ha för att uppfylla lagens krav. Trots detta visar det sig att bolagets jämställdhetspolicy inte på flera år hanterats. Vi i hela styrelsen borde skämmas men nu tar vi tag i frågan och skall se till att alla policydokumnet blir uppdaterade.