Svenska regler är inte alltid så lätt att få amerikanska bolag att vilja förstå eller acceptera. Jag har vid ett flertal tillfällen kommit på att amerikanska bolag som driver verksamhet i Sverige bara inte vill ta till sig de regler som finns. För att verkligen visa hur begränsad vilja de har utsätter de ofta sina svenska medarbetare för mycket svåra överväganden. Bara för att man i USA inte har ledigt 1:a maj så vill man även att den svenska VDn skall finnas tillgänglig både för mail konversation och telefonmöten. Vem skall man då var lojal emot när man egentligen har räknat med att spendera tiden med familjen då man redan jobbar många fler timmar än de 40 som man normalt skall göra.
Som en krydda på tydligheten från USA tar man till det gamla tricket att höja rösten för att man tror då att medarbetarna i dotterbolagen skall bli mer fogliga och rätta in sig i ledet och leva efter den amerikanska almanackan och inte den svenska.
Är det inte sån trivial fråga som arbetstid kan det vara en sån svår fråga som kontrollbalansräkning. Trots ett flertal förtydliganden från VD, jurister och revisor så vill man ändock inte acceptera situationen utan tycker att det är självklart att den svenska styrelsen skall sitta kvar och ta sitt ansvar och ta ett eventuellt perosnligt skadeståndsansvar. Ibland tror man genom att föreslå egna lösningar att man på sådant sätt ändock kan runda den svenska lagstiftningen.
Jag har varit med om detta ett flertal gånger och varje gång blir jag ställd för hur man skall agera eftersom man har med en motpart att göra som bara inte vill förstå.