Att driva kommunalt effektiviserings arbete är mycket annorlunda än när man arbetar i näringslivet. Trots att det borde var det samma eftersom vården av skattepengarna borde ha samma höga prioritet som vården om aktieägarnas medel.
Skälet till att det ändock är annorluna är att kravet från skattebetalarna är mycket lågt utan det finns snarare en oändlig önskan att få mer tjänster gratis eller mycket billigt. Det gör att tjänstemännen som har att arbeta med dessa frågor alltid kan hitta intressegrupper som de kan stödja sig på för att inte själva driva effektiviserings frågor. Detta leder samtidigt till att man över tid bygger upp en byråkrati i de kommunala förvaltningarna som är mycket orörlig och då det av tradition inte finns något yttre tryck för att förändra utom när politikerna kräver förändringar så blir organsiationen oftast överbemannad. Vid tekniska förändringar så vill man ta hänsyn till alla medarbetarnas förmåga till att ta till sig den nya tekniken vilket gör att förändringstakten blir låg och vinsterna oftast blir små när den nya tekniken äntligen finns på plats. Detta tar ofta medarbetarna som intäkt för att investeringen inte var motiverad.
För att komma till rätta med problemen i den kommunla sektorn måste man börja mäta effektivitet. I Västerås har vi ett bra exempel på hur mätningen givit en tydlig debatt om effektivitet. Detta gäller hemtjänsten i kommunen. Deras tidseffektivitet har aldrig tidigare granskats. Vid alliansen övertagande bestämndes att man skulle öppna upp för alternativa leverantörer men för att klara ersättningsmodellen krävdes att alla redovisade arbetad tid hos hemtjänsttagare. Resultatet blev att den kommunala verksamheten hade en närvaro hos kund på ca 60% av arbetat tid, vilket gjorde att trots att man får en skälig ersättning, över 320 kronor per timme inte runt verksamheten. Självklart går det inte med en effektivitet på 60% att få verksamheten gå runt. För att verksamheten skall visa minst ett noll resultat måste minst 80% av tiden vara belagd.
Detta exempel visar att vi måste hitta mätmetoder för att granska effektiviteten. När jag önskade att även göra det samma för den verksmahet där jag är ordförande visade det sig att kommunen inte har ett ekonomisystem som klarar denna funktion. När systemet upphandlades för bara några år sedan hade man inte kravet på att kunna mäta tid i ett modernt projektredovisningssytem. Detta visar hur det fungerar i praktiken och jag är säker att det är det samma i många kommuner.