Jag arbetar just nu med att diskutera omkring nyemissioner i två av de bolag där jag är engagerad. Att göra en nyemission kan man göra på flera sätt. Huvudspåret är alltid att erbjuda samtliga befintliga aktieägare är teckna sig för nyemissionen men erfarenheten är ofta att de befintliga ägarna, ofta entreprenörer inte har de medel som krävs för att få företaget att expandera. Valet blir då att ta in nya ägare eller om man redan har någon extern ägare be denna om att satsa mer kapital.
Att hitta kapital kräver en väl planerad process och mycket förberedelse arbete. Det är som att skriva om hela affärsplanen, definiera målen igen, upprätta prognoser samt framförallt visa att man tror själv på planen och är beredd att jobba till 100% för att få den att fungera.
Ingen affärsplan är bättre än de personer som skall genomföra den. Jag fick tidigt lära mig att även en dålig affärsidé kan bli mycket framgångsrik bara det finns en entreprenör som förstår business.Allt för många entreprenörer är goda uppfinnare men förstår inte hur de skall gå vidare med planen. För att man skall lyckas krävs det affärer. Det är inte vad de flesta är duktiga på utan här krävs det ofta hjälp men det är också här de flesta kör i diket. Ofta tar man in en reklambyrå som gör stora planer till allt för stor budget, alternativt att man söker en eller flera säljare som skall realisera affärerna men de lever ofta inte för idén på samma sätt som entreprenören.
Slutsatsen är att entreprenören själv måste starta med att börja sälja sin egen produkt, tro på den och besvisa för kunderna att den fungerar. När affärerna väl är igång och det finns ett antal referenscase är det dags att ta ta produkten/tjänsten vidare. Då är det dags att använda de medel som kommit in via den externa finanseringen.